Direktlänk till inlägg 22 januari 2014
Frågeställning: vad ska jag som förskollärare göra om jag misstänker ett barn som far illa? vad händer med anmälan när jag har skickat den till socialstyrelsen?
Om jag märker att ett barn far illa så ska jag ta kontakt med barnets föräldrar och be om att dom kommer på ett möte och fråga dom om dom känner till dom här blåmärkena (eller annat). Om föräldrarna nekar fast jag fortfarande tycker att det verkar något dåligt med barnet så ska jag anmäla till socialstyrelsen i den kommunen jag är i. Socialstyrelsen kommer starta en utredning om situationen i familjen och kommer också be dom att komma på ett möte till dom för att prata. Jag som förskollärare kommer att ge barnet mycket uppmärksamhet och kolla barnet extra noga under tiden då hen vistas på förskolan, jag ska t.ex kolla om hen har dålig självkänsla, om hen verkar ledsen eller om hen är trött m.m
Om barnet blir misshandlat så anmäls det till polisen som utreder det hela.
Om polisen märker att barnet inte mår bra av att bo hos sina riktiga föräldrar så kan barnet få det bättre om det blir placerad hos en fosterfamilj så att barnet mår bättre.
Inledning Lina är 3 år och kommer till förskolan med skarpa blåmärken och rivsår på armarna, hon verkar mer tillbaka dragen än vanligt och vill gärna bara sitta i knät hos förskollärarna och inte leka med de andra barnen. Detta förekommer några...
Den är filmen är gjord av socialförvaltning i Stockholm och jag länkar den så att ni får en liten inblick och råd! :) Källa: youtube, socialförvaltningen stockholm! http://www.youtube.com/watch?v=TqcYZFgzs7M ...
Är barnet mer eller mindre tillbaka dragen än vanligt? Vill barnet ha mer eller mindre uppmärksamhet? Känner du barnet inte litar på dig som hen brukar? Vill barnet alltid sitta i knät och inte leka med andra? Det här kan vara tecken på att n...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|||
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
|||
20 |
21 |
22 | 23 |
24 | 25 |
26 |
|||
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|||||
|